A Non-Profit Project devoted to the Baroque Age Reviews, Articles, Historical Insights, Interviews and the greatest Harpsichord Musical Archive of the World!
he Atelier Zappe in Eichwalde near Berlin was founded in 2008. It consists of a small collection of three harpsichords and a virginal. All instruments are copies of excellent quality, rich and strong in sound and decorated with either leaf gold ornamentation or chinoiseries.
The instruments:
Flemish Double Manual Harpsichord after Johann Daniel Dulcken 1745, Smithsonian Institution, Washington Dc., built by Cornelis Bom, Holland, 1993
German Double Manual Harpsichord after Michael Mietke 1710, Schloss Charlottenburg Berlin and Halsinglands Museum, Hudiksvall, Sweden, built by Cornelis Bom, Holland, 1997
Single Manual Harpsichord after Couchet / Ruckers 1679, Smithsonian Institution, Washington Dc., built by Titus Crijnen, Holland, 1999. There are only two sets of strings, one at 8’ and one at 4’, and the two rows of 8’ jacks pluck the same string
Virginal (only Mother) after Mother and Child Virginal, Ioannes Ruckers, undated, Museo Civico, Milano, Italy, built by Cornelis Bom, Holland, 2008
The Atelier Zappe is mainly used as a workplace for the decoration of harpsichords.
Jessica Zappe, who studied mathematics, physics and graphic design has specialized in doing all sorts of harpsichord decorations, from leaf gold ornamentation, marbling and soundboard decoration to lid paintings.
Ad inizio aprile 2012, abbiamo raggiunto a Berlino i musicisti, Fernando De Luca (cembalo), Romeo Ciuffa (flauto dolce) e Markus Friemel (flauto dolce) per una serie di concerti programmati per il 7 ed il 10 aprile. Non potevamo lasciarci sfuggire l'occasione di visitare, tutti insieme, lo splendido atelier, poco fuori Berlino (Eichwalde), su invito della famiglia Zappe (grazie Andreas!).
La collezione attualmente è costituita da tre cembali ed un virginale, copie di strumenti antichi di qualità eccelsa, sia nella ricchezza e potenza timbrica che nelle decorazioni effettuate dalla bravissima Jessica Zappe. La sua formazione scientifica (ha studiato matematica e fisica) non le ha impedito di specializzarsi in design grafico e quindi dedicarsi alla cura ornamentale degli strumenti a tastiera di Andreas Zappe, suo consorte, il quale, oltre ad essere uno squisito intenditore del repertorio clavicembalistico del barocco, è anche autore di belle sonate e concerti "in stile".
Questa pagina la dedichiamo, dunque, a presentare alcune foto scattate all'Atelier Zappe durante la mattina del 9 aprile 2012, con una descrizione degli strumenti ed una breve sequenza video molto improvvisata, girata mentre il maestro De Luca collaudava le tastiere. Inoltre, abbiamo inserito alcuni brani registrati da A. Zappe sul Mietke e sul Dulcken, oltre alla Sonata III Les Fourmis, una delle sue composizioni originali, ma eseguita giorni prima da Fernando De Luca a Roma.
Zadok, 11 maggio 2012
Here is a private recording which Andreas Zappe did in the atelier some years ago. That is a good way toillustrate the wonderful sound of the instruments: the preludes give an example of 8'8' combined, while the allemands of the single upper and lower 8'. The Prélude played on the Dulcken is not only 8'8' but the 4' is added, too
Élisabeth Jacquet de La Guerre from Suite I (played on the Mietke by A. Zappe)
Prélude
Allemande
from Suite III (played on the Dulcken by A. Zappe)
Prélude
Allemande
Andreas Zappe as a Composer
And finally, here is a performance by F. De Luca, recorded in Rome on his german harpsichord (single manual), of the Sonata III composed by A. Zappe. Looks like this atelier with its instruments is really a place of baroque inspiration and ideas!